Vandaag kwam Ahold voorbeurs met de cijfers voor het vierde kwartaal en het volledige jaar van 2021. Op het moment dat ik dit schrijf staat het aandeel meer dan 5% in de min. Laten we eens kijken naar de cijfers om te zien waar dit door komt.
De omzet van de Ahold groep steeg in het volledige jaar 2021 met 3,3% tegenover het jaar 2020. De omzet van de online verkoop steeg in 2021 met 38,2% ten opzichte van het jaar ervoor (bij constante wisselkoersen). De EPS van het vierde kwartaal steeg met 7,6% ten opzichte van het zelfde kwartaal 2020, maar over het volledige jaar daalde de EPS met 3,4% of een daling van 0,5% bij constante wisselkoersen.
Behalve de prachtige stijging in online sales zijn de rest van de cijfers niet spectaculair, maar in mijn ogen ook geen reden voor een 5% daling. Waar komt dit dan wel door? Als je het nieuws de laatste maanden een beetje gevolgd hebt weet je het antwoord waarschijnlijk al; inflatie.
Door de hoge inflatie door onder meer de prijsstijging van energie en grondstoffen zijn de kosten voor het produceren en distribueren van producten flink opgelopen, en dit zet druk op de marges van Ahold.
Hierdoor is Ahold bijvoorbeeld ook in een prijsconflict geraakt met Nestlé, die de prijs op sommige producten met 20% wilde verhogen. De reactie van Ahold hierop was dat "deze stijging onacceptabel is voor onze klanten", en hierdoor zijn op dit moment 24 producten van Nestlé tijdelijk niet te koop in supermarkten van Albert Heijn.
De daling van de koers vandaag is dus vooral door wat het management heeft gezegd over de outlook voor 2022. Er wordt verwacht dat de operationele marge daalt maar wel minimaal boven de 4% blijft, terwijl het in Q4 nog 4,2% was en over het volledige jaar 4,4%. Ook wordt er een kleine daling van de winst verwacht ten opzichte van 2020.
Hier wat woorden van Frans Muller, President en CEO van Ahold Delhaize; "Our financial results in 2021 significantly exceeded our original expectations, with positive full-year comparable sales growth and stable 52-week comparable underlying earnings compared to record results in 2020. This was despite supply chain challenges, increasing inflationary pressures and the dilutive effect as we continue to rapidly expand our omnichannel proposition. Our investment in our omnichannel platform once again proved its worth during 2021, with Group net consumer online sales growing by more than 38% compared to 2020, representing a two-year stack growth of more than 105%. This positively impacted our 2021 Group net sales, which, at €75.6 billion, remained elevated – up 3.3% versus 2020 at constant rates.
Dus ja de marges gaan wat omlaag en de EPS van dit jaar zijn met met 3,4% gedaald (of 0,5% bij constante wisselkoersen), maar dit is natuurlijk wel in vergelijking met het recordjaar van 2020 en ondanks alle problemen met de toeleveringsketen, de covid-pandemie en de hoge inflatie.
P.S. Ahold gaat dit jaar een contant dividend betalen van € 0,95, wat een stijging van 5,6% is ten opzichte van 2020.
Suso.
Reactie plaatsen
Reacties