Bunzl Plc. is een internationale distributie groep voor B2B klanten, ze leveren producten die essentieel zijn voor het runnen van de bedrijven maar niet direct verkocht worden. Ze opereren in 31 landen en het bedrijf wordt geleid door de Nederlandse CEO Frank van Zanten.

De klanten van Bunzl komen uit verschillende sectoren zoals; de voedsel 29%, kruideniers 26%, veiligheid 12%, schoonmaak & hygiëne 12%, detailhandel 11% en gezondheidszorg 7%. De producten die ze leveren zijn onderandere; voedselverpakking, cateringapparatuur, etiketten, schoonmaak- en hygiënebenodigdheden, handschoenen, werkkleding, kantoorbenodigdheden, etc.
Een gedeelte van de omzet komt dus van wegwerpproducten zoals borden, bestek en verpakkingen. Persoonlijk ben ik zeker geen voorstander van het gebruik van deze producten, maar Bunzl is marktleider in de verschuiving naar alternatieve producten en al 51% van de totale omzet van deze producten wordt gemaakt van alternatieve materialen zoals; papier, bamboe, palmblad en bagasse (18% van de groepsomzet).
Bunzl is een stabiel langzaam groeiend bedrijf dat het waarschijnlijk ook in de economisch slechtere periodes goed zal doen. Als we naar de cijfers van de afgelopen 10 jaar kijken zien we dat omzet gemiddeld met 7,88% gestegen is, de EPS met 14,46% en de FCF met 11,14%. Op 30 juni 2021 had Bunzl £ 359,9 miljoen in cash en liquide beleggingen.
Op dit moment heeft Bunzl een P/E Ratio (ttm) van 20,25, een P/S Ratio van 0,91, een D/E Ratio van 0,96, ROE van 23,83%, Operating Margin (ttm) van 7,08% en een Net Margin van de 4,5%. De O.M en Net Margin zijn wat lager dan dat ik normaal gesproken graag zie voor mijn aandelen, maar als we het vergelijken met bijvoorbeeld het nederlandse voedseldistributiebedrijf BSGR, dat heeft een O.M van 3,73% en Net Margin van 1,66%, of het amerikaanse voedseldistributiebedrijf Sysco met een O.M van 2,8% en een Net Margin van 1% dan is het bij Bunzl zo slecht nog niet.
Risicos:
- de sterke omzetstijging van de laatste paar jaar kwam vooral door de verkoop van de pandemie gerelateerde producten zoals; handschoenen, maskers, gel, etc.
- een klein gedeelte van de verpakking die Bunzl produceert (3% van de groepsomzet) kunnen door strengere milieu regels verboden worden.
Ondanks dat er zoals altijd risicos zijn denk ik dat Bunzl voor de lange termijn een goede belegging kan zijn. De steeds strengere veiligheidsmaatregelen, de nieuwe hygiënegewoonten en de trend van het thuisbezorgen van eten en andere producten zullen zorgen dat Bunzl ook de komende jaren nog door zal groeien. Zoals we hieronder in de afbeelding uit de laatste presentatie kunnen zien denkt Bunzl zelf ook nog te kunnen groeien door te investeren in nieuwe sectoren in de verschillende landen waar ze al actief zijn.
Bunzl heeft de afgelopen 28 jaar elk jaar het dividend verhoogd en de laatste 10 jaar is het gemiddeld met 8,32% per jaar verhoogd. De Payout Ratio is 66,2% wat genoeg ruimte geeft voor verhogingen van het dividend de komende jaren maar ook voor verdere groei van het bedrijf.
Zoals we hierboven zien in de grafiek met de wekelijkse candles is Bunzl deze week boven de weerstand van 2708 GBX uitgebroken en is de kans groot dat het de komende tijd nog verder zal stijgen.
Bunzl is een fundamenteel goed bedrijf wat ook in de economisch slechtere tijden het waarschijnlijk goed zal doen. Door te investeren in dit bedrijf zal mijn portfolio zowel geografisch als in de verschillende sectoren beter gediversificeerd worden.
Suso
Reactie plaatsen
Reacties