Alfen NV.

Gepubliceerd op 17 juli 2020 om 13:54

Alfen is een in 1937 opgericht nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen en ontwikkelen van energieopslagsystemen, smart grid (slimme elektriciteitsnetten) en laders voor elektrische voertuigen. Het zit dus in een sector met veel groeimogelijkheden, niet alleen de komende jaren maar zeker ook de komende decennia. 

De nederlandse overheid heeft gezegd dat ze in 2021 per dag meer dan 200 nieuwe laadpalen willen plaatsen en daar geven ze samen met de betreffende regios waar de laadpalen komen 30 miljoen euro aan uit. Ook kunnen particulieren vanaf 1 juli bij lease of aanschaf van een nieuwe elektrische auto in aanmerking komen voor een subsidie van 4000 euro en bij een gebruikte auto is dat 2000 euro. Met deze subsidieregelingen wil de overheid het elektrisch rijden toegankelijker maken voor iedereen. Ook andere landen hebben verschillende regelingen om het elektrisch rijden te stimuleren en daar zal onder andere Alfen flink van profiteren.

Dat Alfen in een groeisector zit is ook duidelijk te zien aan de cijfers. In 2016 behaalde het bedrijf nog een omzet van 61,5 miljoen, eind 2019 was dit al 143,08 miljoen een gemiddelde groei van 32% per jaar. Ik ga ervan uit dat dit voorlopig nog wel even door zal zetten omdat ook de cijfers van het eerste kwartaal 2020 weer goed waren, ze behaalden namelijk een omzet van 44,1 miljoen, een groei van 58% tegenover 2018.

Als we kijken naar de groei van de omzet is het ook altijd verstandig om te kijken wat het nou eigenlijk kost om die omzet te behalen, en daarvoor kijken we naar de Cost of Revenue, dat zijn de totale kosten die nodig zijn voor de productie en levering van een product of dienst aan de consumenten.

De Cost of Revenue houdt rekening met de kosten van verkochte goederen, de Cost of Goods Sold (COGS). Dit zijn de materialen en arbeid die direct zijn gebruikt om de producten te maken. In het geval van Alfen zijn het bijvoorbeeld de materialen voor de laadpalen en het loon van de werknemers die de palen maken. Maar bij Cost of Revenue zijn ook de eventuele extra kosten inbegrepen die zijn gemaakt om een verkoop te genereren zoals verkoop- en marketingactiviteiten. Maar waar het geen rekening mee houdt zijn de indirecte kosten zoals huur, boekhouding, salarissen en bonussen die aan managers worden betaald. Daarvoor kijken we ook naar de SG&A Expenses. De SG&A Expenses staat voor Selling, General & Administrative Expenses. 

Hieronder kunnen we zien dat sinds 2016 de revenue gemiddeld met 32% per jaar is gestegen, de Cost of Revenue met 27% en de SG&A Epenses met 36%.

Waarom is het belangrijk om ook naar de Cost of Revenue en de SG&A Expense te kijken? Een bedrijf kan wel een sterke groei in omzet halen maar als de kosten veel sneller groeien dan de omzet zal dat op de lange termijn negatief zijn voor het bedrijf. In het geval van Alfen zien we dat de SG&A sneller groeit dan de omzet maar dat de Cost of Revenue net iets minder snel groeit. Voor een groei bedrijf met de groeicijfers van Alfen is het normaal dat er ook hogere kosten en schuld gemaakt worden om de groei te kunnen bekostigen.

Als we kijken naar de verhoudingen die vaak gebruikt worden bij de fundamentele analyse zien we dat Alfen op dit moment  een P/E Ratio (TTM) van 148.21 heeft en een D/E Ratio van 1,49.  Vooral de P/E Ratio is natuurlijk extreem hoog maar wederom is dat iets wat we vaker zien bij bedrijven waarvan een sterke groei verwacht wordt omdat de investeerders bereid zijn om meer voor één aandeel te betalen omdat ze verwachten dat de koers over een aantal jaren véél hoger zal staan. Tot slot kijken we ook nog naar de ROE, rendement op eigen vermogen, en die is op dit moment 56.30%, erg goed natuurlijk. Voor meer informatie over de verschillende ratios kun je boven in de menubalk kijken onder "fundamentele analyse".

Op dit moment hoeven we bij Alfen niet bang te zijn voor een emissie omdat ze op 16 juni nog 1.750.000 nieuwe aandelen hebben uitgegeven tegen een prijs van € 29 per aandeel, wat een bruto-opbrengst van ongeveer € 51 miljoen voor het bedrijf betekent.

Als we kijken naar de grafiek zien we dat de koers al flink gestegen is en ver van de lange termijn Moving Averages staat, wat er op duidt dat de koers al flink uitgerekt is. Als de koers boven de laatste top uitbreekt is het misschien interessant voor een swingtrade omdat er op dit moment een soort van vlagpatroon gevormd wordt. Mocht de koers een terugval krijgen tot bijvoorbeeld de 50MA dan is het misschien wel interessant om in te stappen voor de lange termijn. 

Alfen is zeker een aandeel wat ik op de radar heb staan voor de lange termijn, de groei binnen het bedrijf en ook de sector bieden veel mogelijkheden, wat punten om in de gaten te houden zijn de kosten (Cost of Revenue en SG&A) en de schuld van het bedrijf.

Let op, dit is mijn mening over het aandeel Alfen, ik ben geen financieel adviseur en dit is geen koop- of verkoopadvies. Doe altijd zelf je onderzoek! Op de mooie website van Alfen is veel informatie te vinden.

Mocht je een andere mening hebben over het aandeel of denk je dat ik iets over het hoofd gezien heb dan hoor ik het graag. 

 

Succes allemaal.

Suso.

 

AutoAuto

«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Guus
25 dagen geleden

helemaal mee eens. Dit bedrijf heet me al aardig wat opgeleverd

Suso
24 dagen geleden

Ja ik zat erin rond de 30 maar jammer genoeg mijn stoploss geraakt.